PFinsights #29: Els joves humanitzen la Intel·ligència Artificial
La relació amb la Intel·ligència Artificial (IA) està evolucionant a gran velocitat. El que fa a penes uns anys era percebut com una eina llunyana o experimental, avui comença a formar part de la rutina quotidiana de milions de persones. Segons les dades de la nostra última entrega de PFinsights#29, la IA ja és utilitzada pel 70% de la població, amb un ús setmanal que frega el 50% dels ciutadans.
El seu impacte creix a mesura que els usuaris descobreixen la seva utilitat en diferents àmbits de la vida, i especialment entre les generacions més joves (Millenials i, especialment, la Gen Z - gairebé 9 de cada 10 són usuaris de la IA), generacions que estan impulsant una nova forma de relació amb la tecnologia: més propera, més emocional i més natural.
Aquest impuls en l'ús de la Intel·ligència artificial no només s'està transformant en el quant (el fem servir), sinó en el com (l'utilitzem). La IA s'està convertint en un nou tipus d'interlocutor digital. Ja no es limita a oferir respostes, sinó que acompanya processos, dona forma a idees i ajuda a decidir. La IA ja no s'utilitza només com un mer cercador; també és un consultor, creador, planificador i fins i tot un confident. Una aplicació de la IA que no només se centra en temes personals (69% l'utilitza per a aquestes finalitats), sinó que també s'amplifica als àmbits laborals (43%) o formatiu (34%).

I tot i que la intel·ligència artificial continua despertant certa desconfiança - 7 de cada 10 consideren que no cal fiar-se totalment del que diu la IA - l'experiència directa està reduint les barreres. Més de la meitat dels usuaris (55%) afirma que la seva percepció ha millorat amb l'ús, i que la IA resulta més útil del que esperaven. La familiaritat genera confiança, i a mesura que creix l'ús, la relació es torna més humana.
I això ho veiem clarament en com els més joves, que són els majors usuaris de la IA, l'estan humanitzant; el vincle amb la IA canvia dràsticament segons l'edat:
- Per als Boomers i la Generació X, la IA segueix sent "un estrany". Es manté la distància i la cautela, reforçada per una desconfiança generalitzada.
- Entre els Millennials, comença a consolidar-se un ús més habitual i pràctic: la IA es percep com un "company" que facilita tasques.
- I en la Generació Z, la relació es torna clarament emocional. Un de cada cinc joves la defineix com un amic, i el 40 % com un company proper, cosa que mostra una transformació profunda en la forma en què aquesta generació està connectant amb aquesta tecnologia (des del quant i el com).
Cada vegada que sorgeix una tecnologia que transforma de forma visible la vida quotidiana, es produeix una polarització entre els qui l'adopten amb entusiasme i els qui la rebutgen o desconfien. I això és el que està succeint amb la IA i la seva connexió amb les diferents generacions i la seva aplicació: té en els més joves els seus "Lovers", generació que està transformant el seu ús des d'un motor de recerca cap a un assistent funcional; és un nou interlocutor que combina utilitat, creativitat, emoció i acompanyament. La forma en què cada generació l'adopta reflecteix una transició històrica: de la tecnologia com a eina a la tecnologia com a relació.
Si vols saber més, descarrega’t el nostre nou #PFinsights!





